Ohlasy, komentáře po 1.E - průběžně aktualizujeme

1. Etapu máme uzavřenou a nyní je čas na velký servis. Auto potřebují nejen opravit, ale také umýt a hlavně natankovat.
 
Zde reportér zachytil téměř kompletní Blue Devil Racing Team u svého dlouhodobého dodavatele pohoných hmot a maziv.
Pokud to někoho zajímá, tak úplně vepředu tankuje manager týmu Míra Faustýn Fau, za ním stojí letošní týmová jednička a dlouhodobý člen týmu Patrik Cikrle s vozem třídy N4. Dále máme s S2000 Pavla Otrubu a za ním dva speciály juniorské třídy S1600, Štěpána Apjára a Tomáše Langera. Mimo záběry kamer stojí se Škodou S2000 Jarda Sobek a letos zcela ojediněle startující Luboš Pěta s vozem Lancia Delta. K úplnému výčtu soutěžních posádek schází druhý pilot WRC Kuba Novosad. Ten sice v dějišti závodu přítomen je, ale tentokrát v úplně jiné roli. Především na francouské vložce trénuje čtení z not, čímž se připravuje na svoji další kariéru. Více se dozvíte později.
 
 

Souhrn výsledků v TOP5 + vybrané další posádky

 

WRC

Ve třídě WRC hned od prvních kilometrů plnil roli největšího favorita jezdec Iridia David Kučera. David si svou pozici zkušeně hlídal, na potřebných místech tahal, zrádná kontroloval a zaslouženě tak vede po 14 rychlostních zkouškách o více než minutu. Ke spokojenosti černožlutých je právě s tímto odstupem druhý Martin Ptáček. Martin je se svým počínáním v této náročné soutěži spokojen, jede v pohodě bez větších chyb. Další minutový odstup má třetí Maty Honzek. I ten je s průběhem první etapy velmi spokojený, protože se netají tím, že sníh není jeho oblíbeným povrchem. Naopak ve stopce po 14 RZ velmi rozladěným se zdál být čtvrtý, nepříliš sdílný Petr Tauš, který se na bramborovou pozici posunul až na závěřečné speciálce na úkor svého týmového kolegy René Dohnala. Ten měl auto celou etapu dost poničené, tak je se svým průběžným umístěním spokojen.

 

S2000

Podobně jako ve WRC, i ve třídě S2000 dominovali vozy teamu Iridium. Nejlépe do soutěže vlétl Jan Resl, když po 3 zkoušce vedl. Na následující ale pořádně zatáhl druhý černožlutý vůz pilotovaný Janem Kryglerem a převzal vedení, které uhájit až do samotného konce první etapy. Jan Resl dovezl svůj vůz v pořádku na druhém místě. Třetí místo si takřka celou etapu udržoval Jirka Frištenský. Jirka se celou etapu bavil, sníh si užíval a průběžný bronzový post je pro něj třešinkou na dortu. Bramborový je zatím Jan Morávek. Honza se zdá být na čtvrtém místě osamocen, připomíná ale za sebou jedoucího Ondru Babáka, který na třetí vložce nechal 50 vteřin a bude se chtít určitě v pořadí o nějaký ten stupínek posunout výše. Šestou příčku má aktuálně ve své moci Pavel Sabota. Závěj na poslední zkoušce potrápila Míru Čecha, který se musel rozloučit se sedmou příčkou, kterou tak drží Daniel Klíma.

 

A8

A do třetice double Iridia. Tentokrát ve třídě A8. Soutěž rozjel na jedničku David  Hrbáček. Bohužel pro něj však lehce zazlobila technika a David tak mohl pouze přihlížet, jak se přes něj valí Marek Peter. David navíc nezvládl nejlépe přechod na noční podmínky a v cíli první etapy tak má ztrátu na zmíněného vedoucího Marka Petera téměř minutu. Marek se do tempa dostával pomaleji, ale v závěru již nikomu nedával sebemenší šanci. Třetí místo s pohodovým náskokem drží k radosti stále mistrovského IF Lukáš Valenta. Lukáš byl však velmi zklamán chybou na závěrečné dostihové speciálce, kde nechal přes 40 vteřin a jeho odstup na druhé místo nabyl velkých rozměrů. Čtvrtý je prozatím dobře jedoucí Jakub Horešovský, který ale nedostal od týmu nominaci. Může tak jet v klidu pouze na sebe. Páté místo si vyjel nespokojený Miroslav Kovaříček. Mira podobně jako Lukáš na závěrečné náročné speciálce chyboval a nechal zde strašných 85 vteřin. Mira si postěžoval na připravenost tratě v dostihovém areálu, dle něj odklízecí technika nepracovala správně a sníh nepochopitelně navážela do únikových zón. Taktéž byl velmi rozhořčen nad fotografem, který mu téměř vběhl do cesty, Mira musel vůz nasměrovat do sněhové bariéry, odkud se svépomocí nedostal. Zabránil ale jisté tragédii. Velice zklamaný musí být po první etapě Adam Nezval, který je známý svou skvělou jízdou na sněhu, tentokrát ale příliš mnoho chyboval a obklopuje tak až 12 pozici.

 

autor: Jiří Jaroševský

 
N4
 

    Pokud jezdci Iridia opanovali některé třídy, tak s produkčími vozy to rozhodně nebylo.

Nejlepším z týmu je na 5. místě Milan SPURNÝ, pro kterého je ovšem toto umístění takovou malou výhrou také. Do rally nastoupil bez přípravy a v tak těžkém závodě je cíl bez cizí pomoci úspěšný. Milan měl během etapy několikrát možnost se věnovat svému koníčku hodináře a sestřih jeho piruet by byl asi zajímavý.

            Dalibor RAFAJ s kamennou tváří na konci etapy suše prohlásil: „Podvozek KO“ a víc z něj nikdo nevydoloval. Přitom 4. místo by za trochu té radosti stálo, zvláště když znamenalo od startu posun z deváté příčky.

            Také František VALENTA šel od startu směrem vzhůru, aby přenocoval s malým bobkovým věncem na krku. Smířen s tím, že na lepší umístění má nárok jen v případě fatální chyby vedoucí dvojice, bude mít do druhého dějství klidnou hlavu a dotírajícího Rafaje za zády snad udrží.

            Do hloubky startovního pole se z 3. místa propadl Jiří PETERA. Jen pár milimetrů na třetí vložce chybělo, aby mohl ve své spanilé jízdě pokračovat i dále.

            Spíš než závod ve třídě N4 připomíná celou sezónu boj dvou kohoutů. I když možná je to ještě jinak, sám Jirka JAROŠEVSKÝ přiznává, že jeho snažení je především hon na průběžného lídra 1.E Jakuba HOFFMANNA z konkurenčního Carlsbadu. Ten totiž když dojede, tak vyhraje! Přesně opačné pořadí je u těchto dvou rivalů v průběžné tabulce celého šampionátu. A to především díky konzistentnějším výsledkům Jarošovského. Dominanci obou dokládá náskok na třetího Peteru i po četných chybách obou hlavních aktérů. Reportérům se dokonce podařilo zaznamenat na obraz velkou krizovku pilota IF týmu, kdy na RZ 12 vypochodoval mimo trať a se štěstím se mohl po vlastní ose vrátit zpět jen s časovou ztrátou. Bude jistě velmi zajímavé sledovat vývoj 2.etapy.

 
 

S1600

 

    Třetí muž průběžného pořadí Pavel HATLE vstoupil do rally 6.místem, které ve druhé sekci o jednu příčku vylepšil. Po obávaném Pekle figuroval dokonce i bramborové pozice, ale na konci etapy z toho bylo zpět páté místo. I tak z posádky Fist týmu sálala spokojenost.

    Aby taky ne, vždyť těsně před ním zakončil polovinu soutěže týmový parťák Michal STREIT. Ten už tak spokojený nebyl. Vždyť jako lídr sezóny zahájil „až“ 9. pozicí a pořadím vzhůru se prokousával příčku po příčce. Ke všemu si koledoval ještě o dodatečnou penalizaci za překročení servisu, když po svých mechanicích nekompromisně vyžadoval i opravy, které nebyly úplně nutné. Až později si ale uvědomil, že asi přestřelil a vyměřený čas týmu stačit nebude. Ale opět se potvrdilo staré známé heslo o tom, že těžko na cvičišti . . . Mechanici se totiž nabudili k heroickému výkonu a přední sklo bylo hotové jen pár sekund před uzavřením servisní zóny.

    I tak nemůže být Míra KRYSTÝN na třetím místě úplně v klidu, neb jeho náskok je v řádu sekund. Na druhou stranu bude nocovat s dobrým pocitem z dobře odvedené práce (vždyť od startu do cíle zaznamenal posun o 9 pozic!) a to se jako deviza do druhého dne rozhodně počítá.

To jeden z hlavních favoritů na zlatý věnec, Denis ZEŤÁK bude mít o čem přemýšlet. Pokud myslí útok ne celkové prvenství vážně, další výpadky si dovolit nemůže a pokud to bude jako doposud, tedy buď zlato nebo nedokončený závod, má našlápnuto k další velké NULE. Pravda, na start se postavil s chorobou zmítaným organismem, a i tak byl až do RZ5 se svým výkonem spokojen (vždyť celé startovní pole s pěkným náskokem vedl) a jeho odstoupení bylo dílem smůly. Nezbývá než zatnout zuby a 2. etapu se na trati udržet za každou cenu.

    Jak Honza BRICH zahájil, tak také dokončil, tedy na průběžném 2.místě, z čehož bude mít radost jistě i manager týmu HSF. Jediné chyby se Honza dopustil snad až večer na stadionu, kdy svoji Fiestu dostal do hodin hned dvakrát.

    Početně zastoupený IF tým nakonec slavil alespoň jedno etapové vítězství. To má na svém kontě pilot speciálu Ford Fiesta S1600 (jiné auto se na prozatímních stupních vítětů neukazuje) Lukáš VEČEŘA. Není divu, že za cílovou fotobuňkou hýřil nadšením. Vždyť za sebou nechal všechna velká jména a po Zeťákově chybě na RZ 6 už do vedení nikoho nepustil.

    Jen dodám, že největší skokan je Čech Pavel POLÁK, který se na konečné 8. místo propracoval až z konce druhé desítky! A to měl ještě velkou kliku, že je vůbec klasifikován, neboť prý žádost o reset původně zaslal na úplně jiný úřad. Ještě že si chybu uvědomil včas.
 
 
autor: Faustýn
 
 

Skandál se zablokováním RZ má již své řešení.

Z protokolu od zeleného stolu můžeme odtajnit několik prohlášení "agresora" z týmu CRF.

Petr Beran se v první chvíli bránil veškerým nařčením z podlého jednání, což se dalo vcelku očekávat. Prý že: Ráno před závodem mi nešlo nastartovat auto a navíc celé zapadalo sněhem. Neparkoval jsem v servisní zóně, ale u penzionu na trati. Volal jsem tedy do týmu pro pomoc a fakt jsem netušil v jaké formě že přijde. Náš garážmistr pouze prohlásil ať vydržím, že za mnou někoho pošle. Pak si asi myslel, že zavěsil telefon, ale neuvědomil si, že hovoříme po vysílačce, kterou ale nepřepnul na příjem. Následně jsem vyslech jeho nářky, že prý: a koho tam asi mám vyslat? Vždyť jsou všichni dávno na trase!!! Ale co, přece ho tam nenechám zmrznou . . .

Pomoc od týmu ovšem nedorazila celé dopoledne a první auto, které u nepojízdného vozu Petra Berana zastavilo, bylo shodou okolností Štěpána Apjára, postiženého dříve zveřejněnou kauzou. Jaká to ironie osudu, že právě Apjár byl nakonec ten, který Beranovi poskytl potřebné startovací kabely a smetáček na odhrnutí sněhu. Společně pak vítezství nad hmotou oslavili krabicákem mléka a dále se každý rozjel jeným směrem. Štěpán na start další speciálky a Petr konečně mohl vyrazit do Karltadu na start své úvodní zkoušky.

Až později se ukázalo, že onou pomocí bylo vyslání rolbaře místního Skiklubu, který se dlouhodobě k CRF hlásí jako bezvýhradní fanoušek. Večer si manager týmu CRF Tomáš Jarolímek pozval na kobereček nejen svěřence Berana, ale také garážmistra Joudu. Až tady se Beran dozvěděl veškeré podrobnosti incidentu a pochopil, proč byl dopoledne Apjár tak nasupený. Nezbývalo než svého soupeře vyhledat a vyzvat ho na skledničku do Kiosku U zeleného stolu.

Nic se nejí tak horké jak se uvaří a tak se všichni celé události nakonec srdečně zasmáli.

 

 

 

Ze třídy Juniorek je v cíli 1.E nejen valná většina jezdců z Top10 průběžného pořadí šampionátu, ale hlavně komplet TOP3.
 
Za spokojeným Pavlem HATLE cílovou fotobuňku protnul také STREIT Michal, který si na prozatímní druhé místo drží nepatrný odstup a na čtvrtého Pavla má náskok necelou čtvrtminutu. Z dobře odjeté etapy má ale Michal přece jen jednu nemilou vzpomínku. V servisní zóně jakoby nevnímal své okolí a mechaniky tak nutil opravit i součástky, které tu nutně nevyžadovaly . . .
 . . .je ja jsme vul, omylem jsem dal ze chci opravit i skla na aute- tak dostanu nejakou penalizaci. Michalovi dekuji za reset. Prvni etapa se mi prilis nepovedla, tak doufam ze druha bude lepsi. Chtel jsem zautocit na Miru, ale ted kvuli me blbosti nevim na jakem miste jsem
 
ADAM Tomas šel ve stopách svého slovenského kolegy Denise, když na horské speciálce orazítkoval stejný sloupek držící mlíko. Měl ale štěstí a auto mohlo pokračovat v krasojízdě. Rovněž si vyzkoušel věrnost fanoušků, kteří bez mrknutí oka, jsa sami promrzlí na kost, pomohli jeho Opelu ze závějí. Štěstí si pohlídal i nadále, když se snažil na RZ11 porazit jolku. 
 
 
BABÁK Ondřej nocoval na průběžném 6.místě, ale důvody k radosti hledal jen obtížně. Frustrován byl především ze zařazení superspeciálky na samý závěr etapy:
Nechapu, proc tenhle paskvil je na pluginu a pak se to jeste jede v TR. Zavod i textury pekny,ale snih rad nemam. Je to pro me o nicem takhle jezdit. Ahoj v 2E. Ifaci makejte !!
 
ROJEK Jakub byl na tom s náladou o mnoho hůře. Několikrát jej sežrala závěj, což mělo za následek i volání sanitky ke zraněným divákům. Za cílovou fotobuňkou si museli repotéři se záznamen jeho komentu chvíli pohrát, než rozluštili poselství brunátného Jakuba. Následující citace tak není citace, ale přklad do srozumitelného jazyka:
Hrůza a děs !!! Jako pokud bych nefiguroval na nominační listině týmu (Kizz-me WRT pozn. redakce), tak mě v cíli neuvidíte, leda tak pěšky. A do druhé etapy by mě někdo musel dostrkat násilím . . .
 
Jedna z mála zástupkyň něžného pohlaví VOJTÍKOVÁ Nina si žádné servítky nebrala a pořadatelům za skladbu trati i rozmístění servisních zón nedarovala vůbec nic.
 
UHLÍŘ Vojtěch
 
Na Pekelné vložce bylo zatím velmi rušno a jedním ze smolařů, kterým tento horský úsek vůbec nesedl je i Vojta Uhlíř. Ten jakoby se nějakého průšvihu bál nám hned v první časové kontrole sdělil:
 Ahoj... po tragedii z minula bych se uz konecne chtel jednou svezt bez stresu a bez havarii. Kdyz je Hudy tak rychle out a spicka nejela, muzu si jet vlastnim tempem. Nic vic nez body odtud stejne nechci, hlavne, ze je to posledni snehova soutez.
 
To HUDSKÝ Martin na tom byl o poznání hůř, když jeho cesta netrvala ani 2km od slavnostního startu. Má nyní alespoň dost času na přípravu do druhého dějství.
 
HONZEK Maty
 
Z průběžného 2.místa WRC se na trať vydal pilot hojně zastoupeného týmu IT Motorsport. K rally přistoupil přesně dle týmových pokynů a v cíli tak přenocoval v průběžném vedení. Jeho dva úhlavní soupeři na trati ještě nejsou, a tak bude dnes asi bedlivě sledovat dění na trati z tepla servisního zázemí. Ve stopce sice moc sdílný nebyl a vypadla z něj pouze krátká větička:
Na to ze to byl snih me to bavilo a jsem spokojen. IF MOTORSPORT GO GO GO!!!
 

Škandál, pane inšpektór !!!

Následující záběr zaslaný fanouškem přímo z trati dokládá zvěsti o zablokování rychlostní zkoušky!!!

Hned několik posádek si stěžovalo, že vysoko v horách musely v lesním úseku prudce na brzdy a jen se štěstím prý nenabouraly do nečekané překážky přímo ve stopě!

Na vině byla rolba místního Ski-klubu! Tamní lyžaři si totiž dle místní drbny naplánovaly soutěž ve sjezdu právě na "závodní víkend" Arktické rally. Kámen úrazu ale spočívá v používání hned dvou sjezdovek. Ty totiž bohužel nejsou propojeny místní komunikací, ale jediná spojnice vede právě v asi pětiset metrovém úseku přímo po trati rychlostní vložky!

V této chvíli by již komplikace hrozit neměly. Početná skupina přihlížejících fanoušků šoférovi rolby řádně domluvila a během rally se sněžný safetycar již neobjeví. Za prvé bude trvat minimálně 14 dní, než se rolbař vrátí ze špitálu a za druhé, rolba je již bez baterií, nafty a má rozpojené pásy.

EDIT: právě se k nám dostala informace, která zásadně mění dopad incidentu na vztahy mezi posádkami pořádájícího týmu a CRF!

Z rolbaře se totiž vyklubal fanatický fanoušek právě týmu CRF, který na popud pilota Petra Berana měl pozdržet především domácí speciál kočírovaný Štěpánem Apjárem!

Celá kauza se bude dořešovat u zeleného stolu v místním kiosku.

 

V cíli se Štěpán nechtěl k výše zmiňovanému incidentu vyjadřovat a ani se nedivíme. Ta kulišárna ho natolik vykolejila z pohody, že při snaze dohnat ztrátu při čekání na uvolnění trati, následně svoji snahu přehnal a zažil několik perných chvilek. Ale více už hlavní aktér:

"Jelo se celkem fajn dokud nepřišlo Peklo. Tam jsem musel využít pomoc diváků a protože se jim vytahování Hondičky ze závěje natolik líbilo, že dlouze tleskali, musel jsem to poslat do závěje ještě jednou. Naštěstí byl servis a vše dobré. Ale ne na dlouho. V poslední etapě, a to hned Mlýnky, mění závod v boj o přežití. Jak je vidět na fotce škodolibého fotografa, auto utrpělo pár oděrků a od té doby jsem se jen modlil abych tam v té noční chumelenici nezůstal a nesežrali mě vlci. 

Jinak jsem si to dost užil, díky kluci za skvělou práci."

 

FAU Míra

Co cíle přijel zpocený a zdrcený šéf domácího týmu zvaný Faustýn. Nakonec do ralyového rádia nastínil svoji propastnou ztrátu.

"Dnešní cíl je pro mě vlastně vítězství! Na RZ7 jsem hodil boudu a ulomil ZL poloosu. Následujících skoro 20km jsem se ploužil do servisu. Tam se opravily nezbytné nutnosti, na přezutí a nové tlumiče čas už nezbyl, a to nemluvím o dalšich potřebných opravách. Poslední sekci jsme tak odjely prakticky bez hřebů. Tím pádem byly veškeré ambice na slušný výsledek v háji a naslat čistý boj o dojetí."

 

Na fotce si můžete všimnout LZ poloosy, kterak se spíš vleče, než aby držela stopu. A díky ztracenému nárazníku je odhaleno uložení rezervy


Ve stopce byl sdílný Lukáš Valenta z IF Motorsport:

"Soutěž je výborně připravená, sněhu dostatek a jízdu jsem si až do 12.RZ opravdu užíval. Tam jsem bohužel zachyboval při brzdění a dost poškodil svoji Deltu. Nechybělo moc a musel bych spoléhat na pomoc diváků u trati. Naštěstí jsem udržel auto na kolech a mohl pokračovat, i když s poškozeným vozem jsem musel hodně zvolnit a priority se změnily na pouhé dojetí do servisu. To se nakonec podařilo i přes nepříjemný incident na divácké superspeciálce. Neopatrný fotograf v jednom z vracáků sklouzl po sněhu do trati, přímo před mé auto. Strhl jsem řízení a vjel do závěje. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale časová ztráta zhruba 30s každopádně zamrzela. Těším se na druhou etapu, která už doufám bude bez podobných nepříjemných incidentů."

 

Jako jeden z prvních do cíle 1.E dorazil domácí Patrik Cikrle a reportérům pravil následující:

"Cestu máte rozhrnutou. Vzhledem k nedostatku času jsem musel na start hned z rána prvního dne. Celkem pohoda, jenom zas a opět mě vytrestal Foron, predevším v prvním průjezdu - spousta otkloukání o svodidla ve vracácích a na konci RZ bouda a pomoc přihlížejících. Následná jízda byla omezena špatným technickým stavem auta.

Pěkná rally. Díky Vam všem, co jste se podíleli na přípravě!!!  ;)"

 

 

Dalším v cíli je jeden z adeptů na vítězství v S1600 Zeťák Denis.

Ten ovšem do cíle bez pomoci odtahové služby nedorazil a důvod nám popsat takto: "Tak kvôli takejto stupidite môj tím prišiel o body. Má zmysel sa vôbec ešte rozčulovať? Koľko krát ma ešte RBR prekvapí? Možnosti sú zdá sa byť nekonečné. Schválne sa chodte na to miesto v offline pozrieť. Ten kolik je naozaj betonový."

Jeho konec si ostatně můžete prohlédnout na videu z kamery na střeše jeho speciálu.

Po prozkoumání onoho onboardu se na místo činu vydala komise, která měla za úkol podivnou havárii prozkoumat. Nakonec se ukázalo, že dřevorubci v tom místě porazili z bezpečnostních důvodů (byl příliž blízko ideální stopy) strom. Jenže tam nechali pařez, který zapadal sněhem a nebyl tak vůbec vidět. Tím pádem nebyl ani v rozpisech.

Nyní se s tím můsí ostatní posádky nějak popasovata, neboť Lakatoš se na likvidaci pařezu dostane až po celé soutěži.