Střípky od servisních stanů (od externího zpravodaje)

21.01.2013 14:16

Hlavní výhodou pořádajícího týmu, jež má návaznost na možné výsledky rally, je znalost skladby trati a jejích úskalí delší dobu před začátkem soutěže. Právě proto je již celý tým Blue Devil ve studeném Finsku a pilně testuje. Mezi servisními stany jsem narazil na dlouholetého člena týmu, Ludvíka Kozu.  Položil jsem mu pár otázek.

 


Spokojenost se setupem?


Ve své podstatě ano. Mám připravené dva setupy, pro technické jeden a pro rychlé tratě druhý s tím, že zásadní prvky obou jsou promíchané. Blue Devil rally pro mě bude těžký oříšek.


Pročpak?


Jednak proto, že se vracím po deseti měsících a nejsem zrovna dvakrát vyježděný a také proto, že opravdu netuším, jaké podmínky na trati budou. Počasí je opravdu nestálé – nelze určit, jakou podobu trať bude mít. Uklidňuje mě ale, že nemám nominaci na body. Je to pak celé snazší.


V co doufáš? Které počasí by ti více vyhovovalo?


Oba setupy jsou vhodné na tvrdou, zmrzlou trať. Prostě doufám, že se počasí umoudří a budeme mít zimní podmínky, které mám rád. Někteří kolegové zase vsází na měkkou a rozbitou trať. Uvidíme, co nás nakonec čeká. Ještě nedávno pršelo, nyní mrzne alespoň přes noc.


Jakým způsobem pracuješ se setupem? Pomáhá ti někdo?


Samozřejmě. Můj největší rádce je můj jmenovec Ludvík Kala, kterému říkáme Ludec a je to takový týmový rychlík. On mi připraví základní setup dle mých připomínek. Já pak provedu korekce na svůj jízdní styl, či podmínky na trati.


To se dělo, soudím, dnes. Jsou tebou prováděné korekce zásadní?


Hlavní smysl setupu zůstává stejný, nicméně Ludec má jiný styl jízdy. Obvykle tak nechávám nastavení pružin a tlumičů, více pak přizpůsobuji diferenciály. Mým hlavním vnitrotýmovým soupeřem byl vždy Míra Fau a ani tady tomu není jinak. Teď mi při testech dost dával, zhruba 3 – 4 s na RZ a dost mě tím štval : ))  Tak jsem zapracoval na setupu. Vznikl tím zajímavý rekord, kdy po dvou RZ posledního testu byl náš rozestup 1 desetina vteřiny. Jsme tedy konečně vyrovnaní a s tím jsem spokojen.


Zpátky k setupu. Co nejvíce upravuješ?


Tlak v pneumatikách, nastavení diferenciálů, brzdy – tam laboruji nejvíce. Jsem zvyklý na rozevlátou jízdu a sedí mi, když auto dobře odjíždí ze zatáček i za cenu, že se více nakroutím volantem. Dnes jsem právě dokončil ten „utaženější“ setup na rychlé tratě, který je mírným opakem mého stylu. Na Míru to ale pomohlo…

 


Vaše rally je ale, co se týče stylu, různorodá.


To je pravda, taky z ní mám docela vítr. Finské rz ujdou, ale opravdovou hrůzu mám z těch přejezdů hor. Technické, nebezpečné tratě – to je pro mě děs. Pokud mě na startu sevře strach, jedu ve strašné křeči a není to k ničemu. Obvykle to také špatně končí. To zná ale každý. Ideál je asi správný poměr respektu a uvolněnosti. Na to ale recept není.

Všetečná otázka. Jako jediný z týmu máš auto v jiných barvách, resp. sice původ nezapřeš, ale chybí dominantní modrá? Proč?


Nooo, to bych nebyl já, abych do všeho nevrtal. Né, vážně. Jako jediný jezdím rally z pohledu „třetí osoby“, tedy při jízdě vidím celou texturu vozu, na rozdíl od pohledu z kokpitu či z nárazníku. A jelikož pořád nemám odvahu změnit již dobře poznané auto, je změna skinu jeden ze způsobů, jak si udržet radost z jízdy.


Není ten pohled náročný? Nemáš nevýhodu?


Nevím. Kluci z týmu říkají, že nevýhodu mám. Ale já mám prostě rád ten pohled, když se auto kroutí do zatáček. Taky jsem zvyklý na mnohem lepší visuální kontrolu vozu. Vždy vidím, co opravdu auto dělá a mohu tak řešit krizi o chlup dříve. Zkoušel jsem párkrát pohled z kokpitu, ale nechytlo mě to.


Co bys popřál ostatním účastníkům? Konkurenci?


Tak předně přeji nám všem, aby fungovala technika (pluginem počínaje, hrou konče) a zároveň, aby si tu zimní rally všichni užili. Všichni tuší, co nás na tratích čeká. Zázraky se dělat nedají. Přesto věřím, že se rally bude líbit. Náš traťový tým na ní doslova ruce nechal a doufám, že vše dopadne dobře.  A klukům z týmu přeji, aby navázali na slušné výsledky a upevnili pozici pro útok, jak jsme domluveni.